Happy Challenge #1 | Wat zijn jouw WAARDEN?

Afbeelding

Ik las de blog van Lisanne al wat langer, en via een omweg kwam ik op de blog van Kelly. Wat leuk dat ze samen met Marieke (nu ook een blogger die op mijn Bloglovin lijstje staat) de Happy Challenge zijn begonnen.

De eerste opdracht is al meteen een pittige. Wat zijn mijn waarden? Een hele rij woorden die op mij van toepassing zijn volgde. Ik heb ze eerst eens in Excel gezet en ben begonnen met wegstrepen bij de woorden die niet bij me pasten, of waar ik geen gevoel bij had. De onderstaande 15 waarden bleven over:

Betrokkenheid
Creativiteit
Dapperheid
Erkenning
Gevoeligheid
Groei
Innerlijke rust
Liefde
Persoonlijke groei
Positiviteit
Stabiliteit
Vriendschap
Werken
Zekerheid
Zorgzaamheid

Dat zijn er nog 12 te veel. Ik heb de woorden een paar dagen op me in laten werken. Ik had ze bij me op een briefje in mijn broekzak en streepte er af en toe weer een aantal weg. Uiteindelijk, na lang wikken en wegen, hield ik er drie over.

Innerlijke rust
Meteen ook één die ik nu absoluut nog niet ‘beheers’. Dit is één van de belangrijkste dingen die ik in mijn leven zoek. Onrustig ben ik zolang ik me kan herinneren. Wat wil wil ik, wat niet? Wat als… dat zijn de woorden waar 9 van de 10 zinnen van mij mee beginnen. Deze opdracht heeft me doen inzien dat ik met mijn onzekerheid en onrustigheid iets moet doen. Wat? Daar probeer ik de komende tijd iets aan te doen.

Positiviteit
Wat er naadloos op aansluit is positiviteit. Iets wat ik vaak te kort kom, maar wel erg belangrijk vind. Nu ik iets ouder word, kan ik dingen wel sneller van mij afzetten, een afwijzing op een sollicitatie of als iets niet lukt, ik kan (en wil) er niet te lang bij stilstaan, het kost heel veel energie, wat niets oplevert.  Ook positiviteit in mijn omgeving is erg van belang. Geroddel en geklaag, ik ben er erg gevoelig voor, ik word er altijd een beetje mee ingesleurd, dat is iets wat ik graag anders zie.

Stabiliteit
Ik ben erg op zoek naar stabiliteit. Beiden een vaste baan, een koophuis, leuke vrienden, en een gezin. Dat is mijn ideaalplaatje. Dat je er alleen nog achter hoefde te zetten: En ze leefde nog lang en gelukkig.
Helaas heb ik dit ideaalplaatje (nog) niet bereikt. Ik heb al jaren diverse tijdelijke banen gehad, voor iemand die stabiliteit zoekt is dat, grof gezegd, ronduit waardeloos. Nu ik tussen twee banen in zit (werkloos klinkt erg negatief), valt het vinden van mijn beeld van stabiliteit niet mee. Maar uiteindelijk komt dit heus wel goed (Wow positief!!) en wordt mijn ideaal (met wat hobbels onderweg) vast en zeker werkelijkheid.

Zijn het echt waarden of meer doelen? Dat is mij niet  helemaal duidelijk. Ze zijn in ieder geval wel heel belangrijk voor mij, iets waar ik aan moet werken en wat mij helpt om gelukkig te zijn.

Geef een reactie

